Privatization

Info: 

Projekt poświęcony jest przetrwaniu przedsiębiorstw w warunkach znaczącego zaburzenia strukturalnego.

Na przykładzie przedsiębiorstw działających w Polsce w przededniu transformacji systemowej sprawdzamy czy przetrwanie i wzrost zależy od poziomu nieefektywnej alokacji czynników produkcji.


In this project we analyze the patterns of firm survival in the case of a large structural shock. Specific context of this process is provided by eventual misallocation of resources (e.g. excessive or insufficient K/L ratio). This was the situation of Polish state owned enterprises (SOEs) on the verge of transition from a centrally planned economy to a market one.

We verify if growth is predetermined by resources (mis)allocation. We interpret predetermination by the persistence of resources (mis)allocation.


Budget: 

Źródło finansowania | Financing : Narodowe Centrum Nauki, OPUS

Projekt realizowany | Timeline : 04/2015 – 10/2017

Budżet łączny | Total budget: 298 276 zł

  • wynagrodzenia dla podstawowych wykonawców | compensation to researchers: 78 600 zł
  • wynagrodzenia dla asystentów badawczych | compensation to research assistants: 63 000 zł
  • komputery i oprogramowanie (m.in. licencje STATA) | hardware and software (including STATA): 22 000 zł
  • konferencje i inne wyjazdy | conference travels: 51 000 zł
  • materiały + zakup danych  | usables + purchasing data: 35 800 zł
  • koszty pośrednie dla Wydziału Nauk Ekonomicznych | overheads for the Faculty of Economics: 23 023 zł
  • koszy pośrednie dla Uniwersytetu Warszawskiego | overheads for the University of Warsaw: 23 023 zł
Purpose: 

The main goal of the project is to analyze the patterns of firm survival in the case of a large structural shock. Specific context of this process is provided by eventual misallocation of resources (e.g. excessive or insufficient K/L ratio). This was the situation of Polish state owned enterprises (SOEs) on the verge of transition from a centrally planned economy to a market one.

With the exception of Czech case – which followed a very specific privatization program – to the best of our knowledge there is no empirical analyses concerning the entire census of plant-level data. Given the poor representativeness for SOEs for early years of transition in survey-based studies, our analyses will be unique.

Method

This is an empirical project (microeconometric), rooted in three strands of the literature: firm survival, privatization of SOEs and resources misallocation. During the course of the project we will conduct studies three types of analyzes. First, we intend to identify industry, cohort and regional extent of resource misallocation. Second, we aim to verify the link between the resource misallocation and growth within region and industry, decomposing the growth into part attributable to reducing misallocation and part attributable to total factor productivity (TFP) growth. The benchmark for TFP growth will be inferred from firm-level data on SOE incumbents from other CEECs and from firm-level data on private newly established firms (NEFs). Third, we hope to identify which firms should go into bankruptcy and which should not by the means of using the general link between region and industry-specific resource misallocation and unique data on the survival pre-transition SOE plants in Poland.


Głównym celem projektu jest analiza wzorców przetrwania przedsiębiorstw w sytuacji znacznego zaburzenia strukturalnego. W tej sytuacji ważna jest zmiana stopnia nieefektywności alokacji czynników produkcji (zbyt duża lub zbyt mała relacja kapitału do pracy). Miało to miejsce w przypadku polskich przedsiębiorstw państwowych w momencie zmiany systemu gospodarczego z gospodarki centralnie planowanej do gospodarki rynkowej.

Wedle naszej wiedzy, dotychczas nie przeprowadzono empirycznej analizy przedsiębiorstw państwowych na danych pochodzących z bazy o charakterze cenzusu. Wyjątkiem jest tutaj przypadek Czech, gdzie prywatyzacja miała bardzo specyficzny przebieg. Ze względu na słabą dostępność danych dla przedsiębiorstw państwowych w dostępnych zbiorów o charakterze ankietowym, proponowana analiza będzie unikalna. Ponadto, analiza obejmie naturalny eksperyment (transformację systemową), co pozwoli badać charakter reakcji na znaczące zaburzenie strukturalne.

Metodyka

Projekt ma charakter mikroekonometryczny, zakorzeniony w trzech nurtach literatury: dot. przetrwania przedsiębiorstw, prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych a także literatury dot. nieefektywnej alokacji czynników produkcji. W ramach projektu zamierzamy zidentyfikować sektorową, kohortową oraz regionalną skalę nieefektywności alokacji zasobów (NAZ). Użyjemy unikalnego zbioru danych jednostkowych o pełnym cenzusie zakładów państwowych sprzed roku 1989, jak również innych zbiorów jednostkowych z czasów transformacji i późniejszych w celu zmierzenia stopnia nieefektywnej alokacji czynników produkcji.

In our search we sought to find plant-level information regarding liquidation/bankruptcy, manner of privatization, fragmentation, potential FDI and current status. We collected data from both court archives and from the Internet.

Internet Search Plant-level data from the Internet was collected in a threefold manner. First, we searched for information using accessible public records. Second, we searched for any relevant articles available in Polish newspapers as well as for information on a given company’s official website. Last, we used relevant keywords in Google searches to find any additional information.

  • In the beginning of our search, we found the appropriate identification numbers for a given firm, namely the REGON, NIP, and KRS. Using anyone of these three IDs, we were able to search for basic information about the firm (e.g. whether it is still active, and if not, when it stopped functioning) by inputting them into the engine on the Central Statistical Office’s website (Wyszukiwarka GUS) and, additionally, into third-party sites offering digital recordkeeping services (KRS-Online.com.pl and IMSiG). Information provided by these websites included the date of formation, date of liquidation, and the date of removal from the registry. Typically, a state-owned enterprise retained its ID when it was restructured and privatized. However, in some instances when the newly formed private company was not a direct continuation of the former SOE, it was registered as a completely new entity. This would, for example, happen when the new investor of the firm changed the business and production profile of the company. At the same time, a privatized SOE could be recognized as a completely new firm if other parts of its capital were sold off or liquidated. Since our data is plant level, we considered a newly established firm to be a continuation of an SOE when the plant specific to our database remained functioning following the restructuring.
  • If not all of the desired data could be attained through information linked to the aforementioned identification numbers, we searched for websites linked with the specific plant, firm or industry. Most existing firms with a websites feature some sort of “about us” section with relevant historical information. The detail with which the history of an existing plant was explained on a company website varied considerably, and therefore could not be taken as the sole means of identification for surviving plants. Further sources, mostly national and local newspapers, had to be used to gain deeper insight into the current status of some of the plants. Newspaper and media sources additionally contributed to information on liquidation and changes in ownership. For plants that were liquidated, restructured or privatized in the 1990’s and early 2000’s, we searched the digital archive of the Rzeczpospolita Newspaper (archiwum.rp.pl). Additionally, we searched for articles on gazeta.pl, wp.pl and naszemiasto.pl as well as appropriate local newspapers (whenever their digital archive was available). The local newspapers searched included: Dziennik Bałtycki, Dziennik Wschodni, Gazeta Lubuska, Głos Wielkopolski, as well as many other regional weeklies (in Polish: “Tygodnik”).
  • When the two previously mentioned methods failed to yield the information we desired, we did a basic Google search on the given plant/firm. The specific search terms were:
    • For matters of privatization: plant name* + “prywatyzacja” OR “podział” OR “inwestor” OR “FDI” OR “zagraniczny inwestor” OR “spółka akcyjna” OR “spółka skarbu państwa” OR “akcje” OR “sprzedaż”: (translated search terms: “privatization”, “division”, “investor”, “foreign investor”, “joint-stock company”, “treasury-owned enterprise”, “stock” and “sale”)
    • For matters of bankruptcy: plant name* + “upadłość” OR “likwidacja” OR “podział” OR “nierentowność” OR “sprzedaż mienia” OR “sprzedaż gruntu” OR “zamknięcie” (translated search terms: : “bankruptcy”, “liquidation”, “split”, “unprofitable”, “asset sale”, “property sale” and “closing”).
  • To ensure reliability of the information provided in the search results, we sought to find multiple sources that verified given facts about a plant. Only when a certain date or event was reported by two or more sources was it included in our dataset. These sources had to be independent of each other. In that, two websites that cited the same source could not be taken as two independent sources. Thus, only primary sources were considered factual.

Court Archives We collected data from the Regional Commercial Court in Warsaw (pol. “Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Gospodarczy”). The registry of public firms (RPP- pl. Rejestr Przedsięborstw Państwowych) found in the court was used for information about the potential privatization or liquidation of state-owned enterprises. The records available in several regional courts were queried, but the procedure was not carried out for all regional courts because of its inefficiency. First, most of the information from the RPP is also available online in alternative sources (RPP holds the source documents, but the status has been recorded in a number of digital registries). Second, a large number of privatizations involved at initial stage a transformation from a state enterprise to a treasury-owned company (in Polish: jednoosobowa spółka skarbu państwa). Given that our interest encompasses the complete privatization process, RPP records conclude too early for many plants. Third, RPP contains information from a firm level, whereas our data are available at plant level.

Business Intelligence Following all of the above steps, we tried to fill in the gaps of our dataset by purchasing information from two business intelligence firms – a domestic and international one – whether they could find any information regarding the status, transformation, fate, employment or sales, of some of the plants for which we could not find information. Both of the publishers informed us they were unable to find any relevant information.

A (15) | B (20) | C (32) | D (11) | E (49) | F (44) | G (15) | H (18) | I (5) | J (5) | K (58) | L (16) | M (38) | N (3) | O (27) | P (72) | R (23) | S (43) | T (17) | U (15) | V (5) | W (32) | Z (75) | Ł (5)

Zakłady Tłuszczowe „Szamotuły”
Chrobrego 29, 64-500 Szamotuły

Wytwórnia Pasz Agrifirm Szamotuły
Chrobrego 52, 64-500 Szamotuły

Zakłady Koncentratów Spożywczych
Wałowa 49, 44-300 Wodzisław Śląski

Zakłady Koncentratów Spożywczych
Wałowa 49, 44-300 Wodzisław Śląski

Fabryka Maszyn Rolniczych „Agromet”
Metalowa 15, 99-300 Kutno

Fabryka Maszyn Rolniczych „Agromet”
Fabryczna 2, 49-301 Brzeg

Fabryka Maszyn Rolniczych „Agromet”
Gogolińska 2, 47-100 Strzelce Opolskie

Fabryka Maszyn Żniwnych "Agromet"
Romana Maya 1, 61-732 Poznań

Fabryka Maszyn Żniwnych „Agromet”
Otolińska 25, 09-407 Płock

Zakłady Przemysłu Spirytusowego
Święciechowska 2, 64 - 100 Leszno

Zakład Obuwia „Alka”
Grottgera 15, 76-200 Słupsk

Zakłady Przemysłu Bawełnianego „Andropol”
Krakowska 83, 34-120 Andrychów

Fabryka Opakowań Blaszanych „Artigraph”
Lekarska 1, 31-203 Kraków

Zakład Galanterii Skórzanej „Asko”
Dworska 42, 38-480 Rymanów

Zakłady Regeneratu Gumowego „Bolechowo”
Poznańska 1, 62-005 Bolechowo

Przedsiębiorstwo Przemysłu Paszowego „Bacutil”
Toruńska 12, 80-747 Gdańsk

Przedsiębiorstwo Przemysłu Paszowego „Bacutil”
Toruńska 12, 80-747 Gdańsk

Kopalnia Siarki „Basznia”
Basznia Górna 1, 37-621 Basznia Dolna

Fabryka Silników Elektrycznych „Ema Besel”
Elektryczna 8, 49-300 Brzeg

Zakłady Przemysłu Wełnianego „Dzianina”
Chochołowska 28, 43-346 Bielsko-Biała

Osiedle A 19, 38-542 Rzepedź

Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego „Bistona”
Dąbrowskiego 234, 93-231

Zakłady Chemiczne „Blachownia”
Szkolna 15, 47-225 Kędzierzyn-Koźle

Zakłady Ceramiczne "Bolesławiec"
Tadeusza Kościuszki 11, 59-700 Bolesławiec

Modłowa 1, 59-700 Bolesław

Zakłady Urządzeń Okrętowych „Bomet”
Okrętowa 2, 74-320 Barlinek

Zakłady Przemysłu Nieorganicznego „Bonarka”
Rydlówka 5, 30-363 Kraków

Morska 4, 14-500 Braniewo

Zakłady Piwowarskie
Chmielewskiego 16, 70-028 Szczecin

Zakłady Piwowarskie
Gośniewska 65, 05-660 Warka

Fabryka Maszyn Budowlanych „Budmar-Fadroma”
Grabiszyńska 163, 59-950 Wrocław

Fabryka Maszyn Budowlanych „Bumar-Proma”
Fabryczna 59, 07-132 Ostrówek Węgrowski

Zakłady Maszyn Budowlanych „Bumar-Waryński”
Kolejowa 57, 01-210 Warszawa

Zakłady Obuwnicze
Piłsudskiego 83, 42-500 Będzin

Zakłady Przemysłu Skórzanego „Carina”
Budziszyńska 4, 66-620 Gubin

W toku | Work in progress

  • Are rushed privatizations substandard? Analyzing firm-level privatization under fiscal pressure ( )

    In this paper we provide the first analysis of whether rushed privatizations, usually carried out under fiscal duress, increase or decrease firms’ efficiency, scale of operation (size) and employment. Using a large panel of firm-level data from Poland over 1995-2015, we show that rushed privatization has negative efficiency, scale and employment effects relative to non-rush privatization. The negative effect of rushed privatization on the scale of operations and employment is even stronger than its negative effect on efficiency. Our results suggest that when policy makers resort to rushed privatization, they ought to weigh these negative effects against other expected effects (e.g. on fiscal revenue).

    Joanna
    Tyrowicz
    Jan
    Hagemejer
    Jan
    Svejnar