fbpx Za co (i czy) lubimy meczyki.pl? | GRAPE

Za co (i czy) lubimy meczyki.pl?

Za co (i czy) lubimy meczyki.pl?

Zdarzyło Wam sie kiedyś – kiedykolwiek! – oglądać jakiś mecz z tzw. „sieci”? Ludzie robią to z różnych powodów. Aaaa bo Polsce nie ma gdzie obejrzeć „na legalu” worldcup w rugby. Aaaaa bo jak było w telewizji, to byłem/łam w pracy, a powtórek nie ma. Aaaaa bo taką mam fantazję. Co kto sądzi na temat każdego z tych usprawiedliwień – jedna kwestia. Drugą jest pytanie o to, jak oceniamy „wrzucających” transmisje do sieci. Czy to w jakich okolicznościach nam je udostępniają ma znaczenie? Czy to co innego, kiedy kolega kupi pakiet i zaprasza jak leci na oglądanie? Czy internet się (w tym aspekcie) różni od reala?

Uważniejsi spośród naszych fanów :), pamiętają niezapomniany czas gdy polska reprezentacja siatkówki sięgała po złoto, a my – sięgaliśmy po Wasz czas, zapraszając do udziału w badaniu. Zebraliśmy odpowiedzi od młodzieży studenckiej (poruszającej się w internecie, jak i często interesującej się sportem), ale także wprost od internautów odwiedzających informacyjne portale sportowe. Naszych respondentów poprosiliśmy o ocenę ośmiu sytuacji przedstawionych w osobnych historyjkach. Czy Piotrek (bohater historyjek) postąpił dobrze, czy źle udostępniając w sieci transmisję sportową puszczaną w publicznej telewizji? Co gdyby zrobił to na spotkaniu na żywo? A jeśli pobiera opłaty za możliwość oglądania? Najważniejszym jest pytanie o to, czy inaczej postrzegamy czyny popełniane w internecie od tych, które znamy z „poprzedniej ery”.

Okazuje się, że odpowiedzi nie są oczywiste. Wszyscy zgadzamy się, że lepiej jeśli Piotrek nie czerpie korzyści finansowych ze swojej działalności. Ale zasadniczych różnic między internetem i realem nie ma.

Michał Krawczyk, Joanna Tyrowicz, Anna Kukla-Gryz, Wojciech Hardy
Do pirates play fair? Ethical judgment of unauthorized sports broadcasts

Ethical norms on the Internet are believed to be more permissive than in the ‘real' world and this belief often serves as an explanation for the prevalence of the so-called digital “piracy”. In this study we provide evidence from a vignette experiment that contradicts this claim. Analyzing the case of sports broadcast, we compare explicitly the ethical judgment of legal and illegal sharing in the offline and online context. We find that the norms concerning legality, availability of alternatives and deriving material benefits from sharing content do not differ substantially between the virtual and real worlds. We also test explicitly for the role of legal awareness and find that emphasizing what is prohibited (copyright infringement) is less effective than focusing on what is permitted (fair use) in reducing the disparity between legal and ethical norms.

Source: iPiracy