Czym się różni „pirat”?

Czym się różni „pirat”?

W debacie i literaturze naukowej ciągle miesza się pojęcie konsumenta dystrybucji internetowej (także tej nieautoryzowanej) oraz tych, którzy materiały bez autoryzacji umieszczają w sieci. Jednych i drugich, bez szczególnej refleksji, określa się mianem „piratów”. Tymczasem prawdopodobnie zupełnie innymi przesłankami kieruje się większość z nas, podejmując decyzję, by obejrzeć w streamingu albo ściągnąć sobie film na wieczór – a innymi niewielka grupa osób, która umieszcza w sieci filmy, seriale, piosenki, itp. Zajęliśmy się właśnie tą drugą grupą osób i sprawdziliśmy, czy charakteryzuje ich większa skłonność do współpracy, nastawienie do ryzyka, do innych i cechy psychologiczne.

Tylko jak spotkać prawdziwego „pirata”? Zaprosiliśmy do laboratorium całą masę ludzi i poprosiliśmy ich, by zagrali w grę. W toku gry ujawniali, jak bardzo skłonni są dzielić się treściami w sieci (choć nikt niczego w sieci nie dystrybuował!). W ten sposób odrożniliśmy co prawda nie prawdziwych „piratów” od „niepiratów”, a jedynie potencjalnych, ale nie można mieć wszystkiego :).

Piraci okazali się nie wyróżniać niczym szczególnym – są nieco bardziej ekstrawertyczni, może nieco mniej obawiają się sytuacji ryzykownych. Ale ani nie są to różnice zasadnicze, ani nie wydają się tłumaczyć skali zaangażowania niektórych użytkowników sieci, którzy godzinami wrzucają pliki (i napisy do nich!). Co jest więc wyjaśnieniem? Miłość do kultury? Zapraszamy do lektury!

Michał Krawczyk, Joanna Tyrowicz, Wojciech Hardy
„Thou shalt not leech” Are digital pirates conditional cooperators?

In this project we investigate willingness to share and download cultural content by implementing a novel „piracy game” modelled after standard public good games. Subjects' decisions have real consequence, as they are rewarded with individual „transfer” on a file-sharing service. We find that willingness to share depends positively on the sharing by others. Interestingly, however, this tendency does not seem to be associated with reciprocity or other-regarding social preferences. We employ several measures of sharing – from self-reporting to experimental – and incorporate to the analysis other factors which may explain the autonomous willingness to share, irrespective of the group effects. We find that conditional cooperation in content sharing is fairly prevalent, but unrelated to personality traits, attitude towards risk, attitude towards the other, marginal valuation, as well as socio-demographic characteristics.

Source: iPiracy