Sklep internetowy a prawo autorskie
Wiele osób myśli o otwarciu własnego sklepu internetowego. Każdy początkujący przedsiębiorca, zdaje sobie sprawę, że nie znajomość prawa szkodzi - mając na myśli przepisy kodeksu cywilnego, prawa handlowego czy norm regulujących działalność gospodarczą. Jednakże w przypadku sklepu internetowego,okazuje się że bardzo przydatna może się okazać znajomość przepisów prawa autorskiego. Dlaczego? O tym poniżej.
Każdy sklep internetowy, bez wyjątku, musi zamieścić zdjęcia i opis produktów. W przypadku dużego sklepu, gdzie asortyment stanowi kilka tysięcy różnych towarów, stworzenie odpowiedniej oferty, czytelnej i zrozumiałej dla potencjalnego klienta jest dużym wyzwaniem - logistycznym i finansowym. Zdarza się więc że sięgamy po dostępne w Internecie zdjęcia i opisy, nie zdając sobie sprawy z bezprawności takiego zachowania.
Co ważniejsze w tym przypadku działa szereg dorozumianych mechanizmów prawnych, o których niewiedza nie zwalnia od odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie ze starą paremią ignorantia iuris nocet (nie znajomość prawa szkodzi). Przypatrzmy się dokładniej jakie zasady prawa autorskiego wypadałoby znać przy okazji pisania opisów produktów oferowanych na witrynie www:
a) Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej, niezależnie od jego szacowanej wartości oraz od przeznaczenia i formy, czy sposobu wyrażenia.
b) Twórca nie musi spełnić żadnych formalności (wypełniać wnioski etc.), aby przyznane mu było prawo do utworu.
c) na stronie www, na której udostępnione są treści chronione prawem autorskim (utwory) nie muszą znajdować się żadne informacje o zakazie wykorzystywania lub kopiowania utworów. Jest to jednak często wyrażone explicite w regulaminie strony.
Zagłębiając się w treść prawa autorskiego, możemy dojść do wniosku, że bez zgody autora, a często jeszcze uiszczenia należnego autorowi wynagrodzenia nie możemy korzystać z treści zamieszczonych na jego stronie.
Więcej informacji tutaj.