Los polskich fabryk sprzętu transportowego
Na początku tego tygodnia, w Pulsie Biznesu pojawiła się wiadomość o fabryce słynnych ciężarówek z Starachowic, a tak konkretnie, ich potencjalnym powrocie na rynek. Produkowane tam ciężarówki "Star" zniknęły z rynku pod koniec lat 90-tych, kiedy fabrykę przejęła niemiecka firma MAN AG. Do dziś produkowane są tam autobusy pod tą własnie marką. Teraz polski inwestor planuje wznowić produkcje tych kultowych ciężarówek. Losy polskich fabryk sprzętu transportowego są dość ciekawym studium przypadku dla polskiego przemysłu po 1989r. Fabryka Samochodów Ciężarowych "Star" w Starachowicach była ostatnią firmą produkującą duże pojazdy samochodowe, która zostało sprywatyzowana (nie biorąc pod uwagę Autosan, który do dzisiaj jest państwowy). Przed 1989r, przedsiębiorstwa o podobnym profilu do fabryki w Starachowicach wahały od tych bardzo rentownych i wysoko wyposażonych w kapitał (np. Polmo-Lublin, który został sprywatyzowany w 1997r. zagranicznemu inwestorowi) do tych, które radziły sobie słabo już w latach 80-tych (np. Polmo-Poznań, sprywatyzowane już w 1993r., także zagranicznemu inwestorowi). Ogólnie, ta branża produkcji sprzętu transportowego była częściej prywatyzowana przez zagranicznych inwestorów. W naszej bazie przedsiębiorstw, tylko Jelcz został sprywatyzowany przez inwestora z Polski. Poniżej, porównywamy firmy używając danych o przebiegu prywatyzacji (wkład własny) i o środkach trwałych, zatrudnienia, i produkcji sprzedanej (z książki "Jak powstawały i jak upadały zakłady przemysłowe w Polsce" autorstwa Andrzeja Karpińskiego, Stanisława Paradysza, Pawła Soroka, i Wiesława Żółtowskiego, w której niestety brakuje informacji dla fabryki w Starachowicach).
Kapitał/Zatrudnienie = Środki Trwałe Brutto w mln zł (1988)/Zatrudnienie (1988)
Sprzedaż/Zatrudnienie = Produkcja Sprzedana w 1988r. w mln zł/Zatrudnienie (1988)
Wszystkie z przedsiębiorstwo powyższej znajdują się w naszej bazie zakładów przemysłowych w Polsce w 1989r. W ramach naszego projektu, stworzyliśmy bazę z informacją o przebiegu prywatyzacji i ewentualnych losach ponad 600 przedsiębiorstw państwowych. Historie przebiegu prywatyzacji poszczególnych firm prezentują rożne oblicza przemiany gospodarczej w Polsce. Tak samo jako o "Starze" z fabryki z Starachowic, można też powiedz o kultowym "Żuku", produkowanym w fabryce Polmo w Lublinie, która teraz produkuje m.in. samochody terenowe HONKER (fabryka ma ciekawą historie po 1989r - możecie ją przeczytać tutaj .
Opis losów zakładów w naszej bazie: Autosan Jelcz Pafawag Polmo - Lublin Polmo - Poznań Star