Seminarium licencjackie

Freakonomia własnymi rękami

              oraz

Piractwo w czasach popkultury

Można robić ekonomię, która ma sens. Odpowiada na ciekawe i potrzebne pytania. Pozwala zaspokoić ciekawość świata. Taka też możę być praca licencjacka/magisterska. Gary Becker dostal nagrode Nobla za udawadnianie, że ludzie się żenią, cieszą i martwią zgodnie z dogmatami ekonomii. Na tej samej uczelni, niemal trzydzieści lat później, Steven Levitt stał się niemal celebrytą - książka bestsellerem - za pokazanie, że tak, ludzie są często dość racjonalni. Ale to nie znaczy, że można wszystko opisać jednym prostym modelem. Trzeba szukać i znaleźć ten mechanizm, by na końcu umieć pokazać, dlaczego dilerzy narkotykowi wciąż mieszkają u mamy, nauczyciele pomagają uczniom oszukiwać na testach a pośrednicy nieruchomości nigdy nie postępują w interesie sprzedającego.Celem tego seminarium jest próba podjęcia krytycznej, wątpiącej i ciekawej analizy zjawisk ekonomicznych. Ciekawej i zaciekawionej. Ekonomia sugeruje pewne normy - efektywność, rozwój, wzrost. W życiu te normy konfrontują się z człowiekiem - czyli istotą myślącą, twórczą, mniej lub bardziej świadomą. Często racjonalną, ale spośród alternatyw, które często dopiero trzeba zidentyfikować, rozebrać na części i złożyć w zdyscyplinowany, ale odkrywczy model ekonomiczny. Będziemy się zatem uczyć dyscypliny myślenia i nakreślać ramy poprawności naukowej.


Zasady zaliczenia | Podział na grupy


Zajęcia 6 października 

Wspomnieliśmy o kilku ciekawych źródłach. Za pamięci na pewno był Robert Barro i Rachel McLeary Religion and economic growth oraz podcasty Freakonomii na ten temat.

Zajęcia 13 października 

Poprowadzi AKG opowiadając o tym czy piractwo jest wstydliwe, co może nas od niego powstrzymać, o cenach fair i o różnym postrzeganiu nieautoryzowanej dystrybucji w zależności od tego czy ma ona miejsce w realu czy w sieci. Linki wkrótce

Zajęcia 20 października 

Prowadzi JT, opowiadając o rynku książki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem efektów tzw. piractwa na sprzedaż. Linki wkrótce.

Zajęcia 27 października 

Dzień debaty, w podziale na trzy grupy przedstawiacie efekt swoich prac konsultanckich :). Waszym klientem jest podupadające wydawnictwo, które desperacko szuka sposobu odbicia się od dna. Grupa 1 ma odpowiedzieć na pytanie, czy tradycyjny model w ogóle może być rentowny (i ewentualnie jak, oczywiście). Grupa 2 ma przedstwić wariant w postaci modelu pay-what-you-want i przeanalizować, czy taki model funkcjonowania na rynku książki ma szansę być opłacalny dla profesjonalnego wydawnictwa. Grupa 3 ma przedstawić wariant crowdfundingu w kontekście jego opłacalności na rynku książki. Pamiętajcie, że jesteście poważną firmą konsultingową i macie temu klientowi pokazać się ze swojej najlepszej strony.

Zajęcia 3 listopada 

Prowadzi JT, opowiadając o budżetowaniu ... czasu.

Zajęcia 17 listopada 

Poprowadzi AKG opowiadając o ... tbc

Zajęcia 24 listopada 

To dzień Waszego drugiego zadania. Na podstawie dostępnych źródeł, archeologii, intuicji i przemyślności własnej, każda grupa będzie miała opowiedzieć o skali popytu (zrealizowanego! czyli sprzedaży, choć nie tylko) na poszczególne typy konsumowania kultury. Grupa 1 zajmie się filmem (kinowym, streamingowym i telewizyjnym), grupa 2 teatrem, grupa 3 muzyką (radio, płyty, pliki i streaming), grupa 4 grami, grupa 5 serialami (płyty, streaming, telewizja), a grupa 6 .. Rozważania o popycie mają jednak wykraczać poza dyskusję o pieniądzach o odnosić także do budżetu czasu. Waszym klientem jest superbogaty facet, który dostał propozycje zainwestowania w ktorąś z tych dziedzin i zamówił u Was usługę, czy jest ona rozwojowa i co w niej warto, a czego nie. Każdy zespół przygotowuje zatem odpowiedni raport dla takiego inwestora odpowiadający na pytania dotyczące częstotliwości oraz sposobu konsumpcji, problemów i możliwości rozwoju poszczególnych dziedzin kultury.

Zajęcia 1 grudnia 

Zajęcia 8 grudnia 

Zajęcia 15 grudnia 


Zasady zaliczenia

Aby zaliczyć pierwszy semestr seminarium należy:

    • Wziąć aktywny udział w dwóch debatach
    • Wypełnić ankietę dotyczącą pracy licencjackiej (do 1 grudnia)
    • Wygłosić prezentację dot. pracy licencjackiej (grudzień i styczeń)

Aby zaliczyć drugi semestr należy napisać pracę licencjacką.