'Innovative Gender' as a New Source of Progress

Info: 

Badania nad innowacyjną płcią społeczno-kulturową łączą dwa aspekty - postrzeganie ról odgrywanych przez kobiety i mężczyzn w społeczeństwie z procesem innowacyjności i kreatywności. Innowacyjność jest podstawą rozwoju gospodarki i społeczeństwa opartych na wiedzy. W naszych badaniach skupiamy się na specyfice zachowań innowacyjnych kobiet i mężczyzn. Jeśli kobieca innowacyjność i kreatywność objawia się w odmienny sposób niż innowacyjność i kreatywność mężczyzn, i jeśli ta druga uznawana jest za wzór neutralny ze względu na płeć, w takim przypadku istnieje prawdopodobieństwo nieuwzględniania niektórych aspektów zachowań innowacyjnych i twórczych w modelach ekonomicznych i politykach wspierających innowacyjność. Niewystarczające wykorzystanie innowacyjności płci ogranicza postęp społeczny i ekonomiczny oraz uniemożliwia osiągnięcie równości kobiet i mężczyzn.

  • Zaledwie co szósty prezes polskiej firmy jest kobietą. I choć sytuacja w Polsce jest porównywalna do tej w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, daleko nam do Norwegii, Szwecji czy Finlandii. A im...

Budget: 

Źródło finansowania: Fundusze Norweskie (http://www.eog.gov.pl)

Promotor projektu: Uniwersytet Jagielloński\Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej

Partnerzy polscy: Uniwersytet Warszawski\Wydział Nauk Ekonomicznych

Partnerzy norwescy: Ostfold University College

Łączny budżet projektu: 2 882 589 zł

 

Purpose: 

Badanie specyfiki innowacyjności kobiet i mężczyzn może przyczynić się do odkrycia nowych źródeł postępu, także poprzez eliminowanie istniejących barier. Prawdopodobne jest, iż polityka państwa skierowana na promocję innowacyjności uprzywilejowuje jedną z płci. Jeżeli promowana jest innowacyjność męskiego typu, którą jednocześnie traktuje się jako wzór, kobiecy typ zachowań innowacyjnych może nie zostać dostrzeżony i wsparty, powodując, iż innowacyjność jest trudniejsza dla kobiet niż dla mężczyzn. Wprowadzenie koncepcji innowacyjnej płci społeczno-kulturowej wskaże, jakie bodźce są potrzebne, aby wypromować równość płci w obszarze innowacyjności i kreatywności.

Opublikowane | Published

  • Talent workers as entrepreneurs: a new approach to aspirational self-employment ( )

    What is necessary to make entrepreneurship sector successful? It seems like two key factors in this matter are quantity of financial capital and quality of human capital. So far, studies on innovative firms were rather focused on spending on resources, and not on qualification of people who are entering entrepreneurship sector. Using concept of so-called talent workers (Hsieh et al. 2013) we check who is entering self-employment in Poland. Our question is whether people who enter self-employment are more likely to create successful businesses. The analysis is based on the labor force survey panel data for Poland for over a decade between 2001 and 2013. We found that talent workers were more likely to become self-employed in this period. Results are robust on two possibly confounding effects – within sector mobility and productivity of workers before entering self-employment.

    Barbara
    Liberda
    Magdalena
    Smyk-Szymańska
    Joanna
    Tyrowicz
  • Age-productivity patterns in talent occupations for men and women: a decomposition ( )

    One could expect that in the so-called talent occupations, while access to these professions may differ between men and women, the gender wage gap should actually be smaller owing to the high relevance of human capital quality. Wage regressions typically suggest an inverted U-shaped age–productivity pattern. However, such analyses confuse age, cohort and year effects. Deaton decomposition allows us to disentangle these effects. We apply this method to investigate the age–productivity pattern for the so-called ‘talent’ occupations. Using data from a transition economy (Poland) we find that talent occupations indeed have a steeper age–productivity pattern. However, gender differences are larger for talent occupations than for general occupations.

    Barbara
    Liberda
    Magdalena
    Smyk-Szymańska
    Joanna
    Tyrowicz

W toku | Work in progress

  • All on board? New evidence on board gender diversity from a large panel of firms ( )

    We provide an overview of gender board diversity in Europe, using an exceptional database of over 100 million firms over the period of two decades and a novel gender assignment. We show that women on supervisory boards reduce the likelihood that a woman is on a management board. In fact, as much as 90% of European corporations have no women on supervisory boards, whereas roughly 80% of them has no women on management boards. We also show that more gender equality at a country level is not conducive to greater gender board diversity.

    Joanna
    Tyrowicz
    Jakub
    Mazurek
  • Pushed into necessity? Labor market inequality and entrepreneurship of disadvantaged group ( )

    Theoretical literature on entrepreneurship hints that labor market inequality may constitute a relevant push factor for necessity self-employment, as opposed to aspirational self-employment. Drawing on empirical confirmation, this insight is used in many policy recommendations. We provide a new approach to test and quantify the link between labor market inequality and self-employment. We exploit rich and diverse international data on patterns of self-employment from the Global Entrepreneurship Monitor. We focus on measures of labor market inequality for women, utilizing estimates of adjusted gender wage and gender employment gap, comparable for a large selection of countries and years. Our results show that greater gender disparities in access to and in compensation for wage employment are associated with necessity self-employment, but the effect is small. We find no link for the aspirational self-employment.

    Magdalena
    Smyk-Szymańska
    Joanna
    Tyrowicz