„Płać Ile Chcesz” w teatrze
W ubiegły piątek, podczas konferencji „Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka” organizowanej przez Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku zaprezentowaliśmy wyniki eksperymentu „Płać Ile Chcesz” przeprowadzonego w Teatrach Ochoty, Soho i Studio. Wydarzenie, zorganizowane w przepięknym Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku, zgromadziło pełną widownię osób zajmujących się PR i marketingiem kultury w instytucjach z całej Polski.
Nasze wystąpienie znalazło się w Panelu Formy marketingu w instytucjach kultury razem z prezentacjami Aleksandry Czapli-Oslislo (Teatr Śląski) i Kamili Janaszkiewicz (Narodowe Forum Muzyki). Częścią wspólną tych prezentacji było przedstawienie innowacyjnych zachęt, w tym pomysłowych zachęt cenowych, skierowanych do potencjalnych nowych widzów występów na żywo w teatrach i salach koncertowych. W badanym przez nas systemie „Płać ile chcesz” to widzom pozostawiona została decyzja o tym ile i czy w ogóle teatr zarobi na spektaklu. W Teatrze Śląskim wprowadzone zostały dwie formy ofert cenowych:
(1) piątki za piątki, czyli bilety po 5 zł oferowane w piątek, oraz (2) program 30+, oparty na obserwacji, że osoby posiadające dzieci i kredyty, a więc po 30 roku życia, mogą z przyczyn finansowych rzadziej uczestniczyć w przedstawieniach teatralnych i to właśnie do nich należy kierować tańsze bilety (co przeciwstawia się powszechnej polityce zniżek dla osób młodych i starszych). Narodowe Forum Muzyki otwierając salę koncertową zorganizowało koncerty testowe i postawiło na marketing szeptany, oferując bilety po złotówce m. in. osobom z dużych korporacji we Wrocławiu, w tym taksówkarzom i salonom fryzjerskim, licząc na ich rekomendację wśród potencjalnych nowych widzów. Na koncerty testowe przyszło ponad 6 tysięcy widzów.
Wśród prelegentów konferencji znaleźli się m.in.: Natalia Hatalska (Infuture Institute), Marcel Andino-Velez (Muzeum Sztuki Nowoczesnej), Marcin Wilkowski, Barbara Stawarz , Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS), Aleksandra Janus (Centrum Cyfrowe. Projekt: Polska). Wydarzenie było transmitowane na żywo, można je obejrzeć tu: