„Płać ile chcesz” w warszawskich teatrach
Z początkiem wakacji zakończył się sezon teatralny i tym samym nasze pierwsze eksperymenty „Płać ile chcesz”. Poprzez wypełnienie krótkiego formularza zgłoszeniowego, zaprosiliśmy ponad tysiąc osób do podjęcia samodzielnej decyzji o tym jaką cenę zapłacić za jedną z ośmiu sztuk teatralnych granych w dwóch warszawskich teatrach dramatycznych.
Uczestnicy eksperymentu „Płać ile chcesz”, ostatecznie 135 osób, zostali losowo podzieleni na dwie grupy – dokonującą płatności przed i po spektaklu. Średnie płatności dokonywane po spektaklu były istotnie wyższe niż przed spektaklem, i nieco powyżej najniższej, dostępnej ceny biletu. Wbrew wcześniejszym obawom, każdy z widzów zapłacił za bilet. Co ciekawe, wpłaty dokonywane przed spektaklem nie były w żaden sposób powiązane z oczekiwaniami co do spektaklu. W przypadku wpłat po obejrzeniu spektaklu, były one tym wyższe im wyższa ocena różnych aspektów związanych z odbiorem sztuki.
Proces rekrutacji do badania pokazał, że pomimo uzyskania licznych potwierdzeń udziału (254 osób), blisko połowa osób nie przyszła do teatru. Zapytaliśmy osoby, które zrezygnowały z przyjścia na spektakl o przyczyny zmiany decyzji. Wśród najpopularniejszych odpowiedzi znalazły się: (1) „termin”, który przestał im odpowiadać, (2) brak zrozumienia o co chodzi w systemie „Płać ile chcesz” oraz (3) niepewność co do kwoty jaką zapłacić. Dwa ostatnie „problemy” pojawiły się już w czasie rekrutacji. W korespondencji z zaproszonymi osobami często pojawiały się zapytania o to czy kwota 15 lub 20 zł będzie „odpowiednią” kwotą. Okazuję się, że w sytuacji kiedy jesteśmy zmuszeni do podjęcia samodzielnej decyzji o tym jaką cenę zapłacić za dane dobro/ usługę obawa przed zapłaceniem „nieodpowiedniej” kwoty może nas w skrajnym przypadku odwieść od dokonania transakcji.
Wiedza, że ograniczenie czasowe jest równie restrykcyjne co finansowe może mieć znaczenie dla organizatorów coraz liczniejszych darmowych wydarzeń kulturowych, którzy nierzadko zmagają się z nieobecnością osób zgłaszających uczestnictwo. Rozwiązaniem takiego problemu może być zapewnienie elastyczności w wyborze terminu lub konieczność wniesienia niewielkiej przedpłaty, która wymusiłaby na uczestnikach „rezerwację terminu” (utrata środków jeśli się nie pojawią).
Wraz z nowym sezonem planujemy kontynuować współpracę z teatrami. Więcej informacji na ten temat pojawi się w październiku.