Jak nie ulec emocjom, wybierając pomiędzy IKE+ a ZUSem? GRAPE | Tłoczone z danych dla...
-
-
O nierównościach w Polsce każdy ma swoje zdanie. A jak jest na poziomie faktów? GRAPE | Tłoczone z danych dla ...
-
Aktuariusze nie wymyślili nic bardziej atrakcyjnego niż renta dożywotnia. Tymczasem, decyduje się na nie niewielki odsetek osób. Dlaczego? GRAPE | Tłoczone z danych dla ...
-
We welcome on board of the EXPECT project a new team member.
-
-
Dlaczego emeryci powinni mieć podstawową wiedzę na temat finansów? GRAPE | Tłoczone z danych dla ...
-
Nasz raport o PPK nadal wzbudza zainteresowanie.
-
Nie da się wiedzieć co będzie, gdy nawet nie mamy pewności co się stało? GRAPE | Tłoczone z danych dla...
-
O naszym najnowszym raporcie dyskutują Artur Rutkowski i Grzegorz Siemionczyk.
-
O naszym najnowszym raporcie dyskutują Artur Rutkowski i Paweł Blajer.
-
Na przegłosowywanych właśnie w parlamencie Pracowniczych Planach Emerytalnych straci 74 proc. obecnie żyjących Polaków, w tym 96 proc. emerytów.
-
W relacji do scenariusza bazowego, po ok. 50 latach od wprowadzenia PPK, poziom PKB będzie wyższy o 0,6 proc. Ma to jednak swój koszt.
-
Pomimo dobrowolnego uczestnictwa w PPK, 74 proc. obecnie żyjących ludzi traci na jego wprowadzeniu (w tym 96 proc. emerytów).
-
-
-
-
Każda złotówka odprowadzona do PPK zostanie skompensowana zmniejszeniem dobrowolnych oszczędności własnych o 73 grosze.
-
O naszym najnowszym raporcie dyskutują Artur Rutkowski i Krystian Kaźmierczyk.
-
Our Magda Malec leaves for her Fulbright Fellowship (good luck!), and the competition for her position was won by Artur Rutkowski, welcome!
Opublikowane | Published
-
Fiscal incentives to pension savings - are they efficient? | Journal of Pension Economics and Finance Przeczytaj streszczenie | Read abstract
Financing consumption of the elderly in the face of the projected increase in life expectancy is a key challenge for economic policy. Moreover, standard structural models with fully rational agents suggest that about 50-60 percent of old-age consumption is financed with voluntary savings, even in the presence of a fairly generous public pension system. This is clearly inconsistent with either the data, or the alarming simulations of old-age poverty in the years to come. Old-age saving (OAS) schemes are widely used policy instruments to address this challenge, but structural evaluations of such instruments remain rare. We develop a framework with incompletely rational agents: lacking financial literacy and experiencing commitment difficulties. We study a broad selection of OAS schemes and find that they raise welfare of financially illiterate agents and to a lesser extent improve welfare of agents with a high degree of time inconsistency. They also reduce the incidence of poverty at old age. Unfortunately, these instruments are fiscally costly, induce considerable crowd-out and direct fiscal transfers mostly to those agents, who need it the least.
-
Evaluating an old-age voluntary saving scheme under incomplete rationality | Gospodarka Narodowa Przeczytaj streszczenie | Read abstract
We provide ex ante welfare, fiscal and general macroeconomic evaluation of the voluntary old-age saving scheme recently introduced in Poland (Pracownicze Plany Kapitałowe, Employees’ Capital Plans). ECPs provide tax redemptions as well as lump-sum transfers with the objective to foster old-age savings. Reduction in capital income tax revenues and a rise in expenditure needs to be compensated through adjustment in other taxes. We employ an overlapping generations model (OLG) to gauge the plausible magnitude of the macroeconomic and welfare effects and provide insights in terms of microfoundations of these adjustments. Our OLG model features voluntary participation and innovates relative to the literature by introducing agents with hand-to-mouth preferences. We find relatively high crowding out of private savings. In our preferred specification roughly 0.08 to 0.09 PLN of each 1 PLN allocated to ECPs are actually new savings, the rest being displaced from unincentivized private voluntary savings. The plausible values of the effective capital growth range between 0.03 and 0.42 of 1 PLN in ECPs. ECPs reduce welfare of the fully rational agents, unless they offer a sufficiently large annuity. ECPs provide consumption smoothing and interest income to HTM agents.
Attached to this publication are data covering the sensitivity analyses for the alternative calibrations of the share of incompletely rational agents in the economy. The file comprises data and program files (stata *.do files) which delivers the replication of tables in figures in the paper for the alternative shares of hand-to-mouth (HTM) agents in population.
Under construction.
Systemy emerytalne
-
87% of us are not Homo Oeconomicus. But we are not doomed to poverty at retirement!
-
Najważniejszy wniosek z ewaluacji projektu PPK: świat bez PPK jest lepszy niż świat z PPK. Pomimo dobrowolnego uczestnictwa, 74% obecnie żyjących traci na jego wprowadzeniu (w tym 96% emerytów).